Thursday, October 8, 2015

Keistimewaan Wanita

1.) Wanita bekerja dengan Allah menghasilkan manusia baru. Setiap wanita  mendapat cuti dengan gaji penuh. Antara 7 sehingga 15 hari sebulan wanita tidak wajib shalat, tetapi Allah anggap di waktu itu sembahyang terbaik darinya.

2.) Wanita mendapat cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti sesuka hati, tetapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan  Allah. Orang lelaki tak ada cuti dari shalat. Shalat tetap wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya. Begitu saja lahir si bayi, seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut punya anak? Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid. Allah izinkan langsung masuk Syurga..

4.) Untuk peringatan bagi semua wanita yang bersuami: Seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tidak tanggung.

5.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala eksra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disadari. Bila dia lihat suaminya tengah terseok-seok di titian sirat, dia tak mau masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lolos masuk syurga. Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri dapat membantu, apalagi lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merengut, mulut selalu runcing terhadap suami dia tak akan dapat pahala ekstra ini.

6.) Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak durhaka denganNya. Dan semua lelaki fahami hati naluri seorang wanita & isteri agar tidak derhaka denganNYA

No comments:

Post a Comment